Sunday 6 March 2011

Cashier 8pagi.

5.50 am : alarm berbunyi. set ayat "solat subuh" nada dering -Surah As Sajjadah.

~terjaga dan tutup alarm.ok.kau memang terkenal dengan sikap bangun untuk tutup alarm jer kan, nurul oi?huh!

6.00 am : second alarm set. ayatnyer " dosa tak solat, bangun2!!" dan guna nada dering yang sama.
~terjaga lagi. and buat perkara yang sama.

6.25 am : third alarm. ayat " giler kau! nak masuk neraka ker?? ".
pehhh! tersentap mak nak.hahaha... cam mamai2 aku bangun jugak. kali ni aku bangun betul2 ok.

                                                   *********
Aku mandi..siap2. ada misi menanti. jam 7.30 am aku keluar bilik. menuju destinasi yang dituju.baper banyak tuju daaa. sorang-sorang pergi ke mall UUM tu. sebab aku masuk kerja pukul 8 am. haha. tapi Kak Ina aka Bini Owner Kedai suruh aku datang awal. terkulat-kulat pepagi mencarik rezeki. 

hari ini dalam sejarah. hari pertama aku bekerja di kedai runcit. jadi cashier aka penyusun barang, kuli batak dan mcam2 lagi. haha.. Tapi dugaan pertama aku tak bermula sebagai cashier. aku dilatih ingat harga barang2 especially harga air minuman kat kedai tu sbb tak ade harga di situ yer. pehhhh! banyak kot! pening2 aku.
 kak ina kata kalau kerja bagus, dapat gaji lebih sikit. sikit jer lah.

tak ape. yang penting aku usaha carik makan. tak mengharap duit mak aku lagi. harap la jugak sebenarnye. saje nak buat ayat macam aku ni anak berwawasan. haha. aku kerja dari 8 am till 10 am jer sbb pukul 11 smpai petang ade kelas. fuhhh...jauh nak menapak dari mall ke dkg 2. saket kaki aku. 

gaji pulak mcam biase. 1 jam RM2.5O. so, 2 jam aku kerja..dapat RM5 jer lah. cuku untuk belanja makan sehari. walaupun tak cukup sebenarnye. hehe. tapi aku kene berjimat.

yang penting, hari pertama aku bekerja memang menarik dan mencabar. ko bayangkan lah aku leh tak ingat harga barang. dan2 tu aku selak buku kecik 555 yang aku guna untuk catat harga barang awal2 tadi sambil keluarkan ayat "Sori..saya orang baru..tak ingt harga lagi"...padahal lam hati dah kencang jer! chayok zeq! yang paham, akan tersenyum. yang tak paham wat muke cam ade aku kesah ko org baru ke tak?? ok2 jer.
gulp!

                                      ********* 

untuk seterusnyer, aku akan kerja lebih kuat dan menjadi pekerja yang berwawasan. haha.
c'mon Zeq..do your best!

No comments: